Thursday, February 14, 2008

کمونچه ای

دیشب در شب ولنتاین که همه خلق الله مشغول کار خیر بودن، ما با آقای آرش1 نشستیم و «سنتوری» جناب داریوش خان مهرجویی رو دیدیم2. علی‌رقم ایرادهای زیادی که به کار وارد بود ولی انصافا لذت بردیم. فیلم رسما افتضاح شروع میشه به طوریکه تا یه ربع اولش احساس می‌کنی که لایق ماله هم نیستش، اما یهو متحول میشه و اوج می‌گیره و آخرش بازم یه ذره افت می‌کنه، اما در کل فیلم خیلی خوبی بودش برای سینمای ایران. فیلم فیلم تلخیه که من دوست داشتم همونجوری تلخ هم تموم بشه و آخرش هپی اندینگ نباشه (حالا زیادم هپی نبود ولی خوب باز یکم هپی هم نه!). فیلم با روایت خود علی شروع میشه یه جایی بعد از چلاق3 شدنش و بعدش اصلا معلوم نمیشه که راوی کجای قصه غیبش میزنه و چی میشه. از اون شروع بد که بگذریم، قسمتهای شیرین شادی و خوشبختی علی و هانیه وسط تلخی بدبختی علی به خوبی چیده شدن و یه مزه خوبیه وسط اون کثافت و درد و غم. از اینجاست که داستان سیر صعودی‌شو شروع میکنه. چیزی که توی فیلم به وضوح دیده میشه، بازی عالی بهرام رادانه که در طول فیلم به صورت یک‌نواختی خوبه و تا حدودی نوسان فیلمنامه و بازی گلشیفته فراهانی رو می‌پوشونه و نقطه اوجش اونجاییه که علی با پدرش تو آپارتمان علی هستن. گلشیفته هم در کل خوب بود ولی یه سری جاها رو عالی بازی می‌کرد یه سری دیگه رو آبگوشتی، مثل اون موقعی که هانیه زنگ میزنه به بابای علی که من دیدمش و بیا و کارتن خواب شده و اینا. این دیالوگ رسما رو اعصاب بود. در عوض دیالوگی که با مادرش داره و یا وقتی که با علی داره دعوا میکنه عالی بود. خلاصه اینکه ایشالا که فیلم رفع توقیف بشه و شما دوست عزیز بجای اینکه دانلودش کنید برید و تو سینما ببینید.

پ.ن.1: تصمیم گرفتیم که ما هم یه فیلم بسازیم به اسم «آرش کمونچه‌ای»!!! شروع فیلم اینجوریه که آرش نشسته داره کمونچشو کوک میکنه و یه عبا هم می‌ندازیم کولش و یکی هم میاد میزنه دستشو چلاق می‌کنه و یه کسی (فعلا معلوم نیست کی!) هم از بس که این سیگار می‌کشه ولش می‌کنه و می‌ذاره می‌ره و آرش می‌مونه و یه عالمه آهنگای غم انگیز. با آرش به توافق رسیدیم که آقای روزبه نقش "تمایل" (این اسم آدمه مثلا!) رو داشته باشه!!! شما دوست عزیز هم اگر خانم مهربان صاحب کمالاتی هستید می‌تونید برای نقش مقابل آرش اپلای کنید که ما ازتون تست بازیگری بگیریم!

پ.ن.2: ما کلا به کپی‌رایت و حقوق مولف و این حرفها احترام زیادی میذاریم اما خوب وقتی یه فیلمی اکران نمیشه و اگه تازه اکران هم بشه ما اونجا نیستیم که بریم سینما، خوب مجبور میشیم بریم از یه سایتی که فیلمو گذاشته دانلود کنیم ببینیم. واضحه که ما هم قطعا ترجیح می‌دادیم که فیلم رو با چند خوبرو تو سینما ببینیم رو پرده بزرگ تا مونیتور 15.4 اینچ، ولی وقتی نمیشه چیکار باید کرد.

پ.ن.3: برخلاف نظر جناب آرش این عبا و دست چلاق اصلا در ما هیچ احساسی بر نیانگیخت که اشاره به شخص خاصیه که حالا فیلم توقیف باشه... شاید که یه کس دیگری احساس دیگری داشته باشه ولی من چنین احساسی نداشتم.

پ.ن.4: ما تا پیش از این اصلا این محسن چاووشی رو نمی‌شناختیم. بنده خدا به نظرم شبا جوشونده پشم!!! سیاوش قمیشی می‌خوره و خوابشو می‌بینه...

7 comments:

Anonymous said...

ما رسما تکذیب مینماییم
موسیقی ما موسیقی فاخر !!! اسیر این افیون و اینا نمی شیم
در ضمن اگه مجبورم کنید بازی کنم ترجیحا برای بازیگر نقش مقابل یه تست از خانوم نیکول کیدمن بگیرید اگه تست رو پاس کرد قبولشون کنید
چتوره؟

Anonymous said...

راستی دوست عزیز شما قربان همهء کارگردان های فقید و غیر فقی بری با آن رعایت کپی رایتت و آن هارد دیسک 500 گیگا بایتت

Anonymous said...

این عبا و دست چلاق در ما هم حس تشابهی بر نیانگیخت که حالا این مشابه وضعیت سید علی گدا باشه یا نه! اگه دلیل توقیف این فیلم علی و عبا و دست چلاق و ساز و تریاک و عمل باشه که باید به ذهن خلاق این سانسورچی ها آفرین گفت!!! شایدم بشه تشابه بسیار دید اگر ذره ای توجه به موضوع فیلم نداشته باشی :))
ولی واقعا فیلم خوبی بود در کنار طلای سرخ

Anonymous said...

داریوش مهرجویی: سی دی «سنتوری» را نخرید، مال دزدی ست
http://www.etemaad.com/Released/86-11-25/271.htm#68163

Anonymous said...

saaalam:)
migam ye sar biyay pishe manam mibaramet to sinama bebinish:)
dar morede ehterame shoma be haghe chap ba amo arash movafegham;), amo shoma ke filmaye kharejiam ...
in khanome haniye am khodaeish be nazae man kheili masnoei bazi mikard, zaye bood kolan,
ama man ba arosishonam hal kardam, poze maro zadan;)
dige hamina dige, love you nabatica jonam ...

ps. be in arash kheili nazar peyda kardia nabat, ye post dar mion moghazele mikoni bahash;)

Anonymous said...

inam has!
http://www.hanouz.com/archives/005251.php

N said...

برادر چقدر غر داری شما! ه